donderdag 21 juni 2012

'Dodol Saté': vleesmarinade

Het is BBQ-tijd, maar het weer werkt op het moment niet mee :-(.
Ojee, zullen we van een 'normale' zomer in West Europa kunnen genieten in 2012?
Met deze vleesmarinade wel!

Weer of geen weer, zomer betekent voor mij, van huis, uit: saté.  Mijn vader ging - als het weer het niet toeliet om te barbequen - dan onder een gazebo of afdak staan.

En saté associeer ik gelijk met het Javaanse liedje waar mijn ouders zo graag naar luisteren: 'Dodol saté'.
Geweldig, ik heb het lied net online kunnen vinden: dank U wel, Suara Jawa Suriname voor jullie archief.
Met mijn (gebrekkige) Javaanse taalbeheersing kan ik het lied als volgt vertalen: als je saté verkoopt, wees dan voorzichtig met het gebruik van de ingrediënten bij de voorbereiding. Als je (bijvoorbeeld) teveel zout gebruikt, dan smaakt je saté niet :-/!  

In dit blogbericht, geef ik je de marinade van saté. Voor het geval het weer zo blijft (regen, regen en nog meer regen), kun je toch nog genieten van het gemarineerde vlees! 

'Dodol saté': vleesmarinade
Bereidingstijd: minder dan 30 minuten


Boemboe voor vlees: vleesmarinade
Wat heb je nodig voor 1 kilo vlees?
* 1 kleine ui
* 2 flinke tenen knoflook
* 3 tot 4 verse asem/tamarinde pitten
* een kwart eetlepel kerrie (het liefst masala)
* plus minus 10 cm verse gember
* 1 eetlepel zoete ketjap (zie ook mijn tip in dit blog)

Snij de ui en knoflook superfijn. Ik haal de fijngesneden ui en knoflook ook meestal onder de knoflookpers heen of je kunt een vijzel gebruiken als je dat in huis hebt.
Doe de knoflook en ui dan in een pan of afsluitbare kom of bak (eentje die in je koelkast past) en voeg daar kerrie, ketjap en asem/tamarinde pitten aan toe. Het kruidenmengsel moet je nu goed door elkaar mixen.
De gember snij je in stukken. Hamer de gember met de achterkant van je mes of gebruik een vleeshamer, zodat het sap goed intrekt in het vlees. Doe de stukken gember ook in de kom. Meng het kruidenmengsel weer goed.

Als je rundvlees (biefstuk is wel het lekkerst) gebruikt, hamer het vlees dan aan beide kanten of laat de slager dat voor je doen. Je kunt ook kipfilet gebruiken met deze marinade. Snij de kip of het rundvlees in kleine hapklare stukken als je van plan bent om deze marinade te gebruiken voor je saté. Doe het vlees nu ook in de pan of kom. Meng, het liefst met je handen, het kruidenmengsel met het vlees.
Je kunt dit kruidenmengsel natuurlijk ook gewoon gebruiken om je vleesgerecht smakelijker te maken: dan meng je het vlees, zonder ze in stukken te hebben gesneden, met de boemboe.

Je laat nu het vlees met de vleesmarinade intrekken in de koelkast. Ik maak meestal de boemboe in de ochtend als ik het voor mijn avondmaal wil gebruiken.

Perfect genieten van de zomer, weer of geen weer :-)! X










Geen opmerkingen:

Een reactie posten