woensdag 18 juli 2012

SPECIALE Oliebollen!

Als ik 'oliebol' zeg, dan denk je natuurlijk aan oud en nieuw, maar mijn oudste dochter Prinses die van eten haar hobby heeft gemaakt, niet. Zij kan op elk moment van de dag en het jaar oliebollen eten. Ze vroeg of ik haar gelukkig wilde maken door haar te 'verrassen' met oliebollen :-).

Mijn Prinses heeft een lactose intolerantie. Ook kan ze gluten, suiker en gist niet verdragen.

De benodigdheden voor het recept van oliebollen heb ik hieronder opgesomd met tussen haakjes alternatieven voor mensen met een lactose, gluten, suiker en gist intolerantie.


Waarom denk ik nu opeens aan 'OLIEBOLLEN VERZAMELEN'???????!!!!!!! 
Komt dit van een oude commercial??


SPECIALE Oliebollen

SPECIALE Oliebollen
Bereidingstijd: langer dan 1 uur


Wat heb je nodig?
* 750 gram bloem (in een reformzaak kun je glutenvrije bloem kopen)
* 40 gram suiker (Xylitol is een natuurlijke suikeralternatief)
* 750 ml melk (mensen met een lactose intolerantie kunnen dit vervangen door 'lactose'-vrije melk (melk met toegevoegde lactase enzymen) of door rijstemelk)
* 40 gram gist (of bakpoeder)
* 2 eierdooiers
* 500 gram krenten
* 500 gram rozijnen
* 1 appel
* zonnebloemolie
* suikerpoeder (zoek in een reformzaak naar alternatieven voor suikervrije poeder)


Schil en was de appel en snij het fijn. Doe alle benodigdheden in een schone kom en roer met een pollepel het beslag voor ongeveer een minuut of tien.


Neem een schone theedoek, maak het nat met heet kraanwater en wring de theedoek goed uit.


Bedek de kom met de uitgewrongen theedoek en laat het anderhalf tot twee uur staan.

Maak dan in een pan de olie warm. Je moet flink wat olie gebruiken, afhankelijk van hoe hoog je pan is. Zolang de oliebollen straks kunnen drijven in het vet, gebruik je voldoende olie. Ik vul een pan voor de oliebollen meestal tot de helft toe vol.

Controleer of de olie in de pan heet genoeg is door met een hittebestendige lepel even door de olie te gaan. Als de olie bubbelt, terwijl je dit doet, is de olie voldoende opgewarmd.

Neem een lepel. Haal een lepel beslag uit de kom en doe laat het beslag voorzichtig in de pan met olie glijden. Afhankelijk weer van de grootte van je pan, kun je dit een paar keer doen. Ik bak meestal een oliebol of vijf per keer.

Als de oliebol aan 1 kant bruin is, gaat het aan de oppervlakte drijven. Draai dan de oliebol om.
Controleer na een paar minuten of de andere kant bruin is en haal de oliebol er dan voorzichtig uit met een hittebestendige lepel en doe het in een schaal (eventueel bedekt met keukenpapier voor absorptie van het overtollig vet).

Serveer met suikerpoeder.

Weer iemand gelukkig gemaakt vandaag :-).
Happy Day voor mijn Prinses!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten